Tiden går fort när man har kul!

Jisses vad tiden går fort! Men så är det väl när man har roligt;) Igår var min första dag på labbet, det blev mycket genomgång och demonstration men idag har även jag fått göra lite laborativt arbete bestående av en massa pipettering. Forskargruppen som jag är med i jobbar på att ta fram ett dna-vaccin mot hiv, väldigt spännande! Jag har fått ut massor med material som jag jobbar med. För er som är intresserade förklaras principen för dna-vaccination väldigt bra här: http://en.m.wikipedia.org/wiki/DNA_vaccination
Forskargruppen har injicerat möss med ett dna-vaccin (i detta fall mot hiv reverse transcriptase) så att de producerat antikroppar, och det vi nu håller på med i labbet är att analysera hur stor andel av antikropparna som härstammar från det humorala respektive det cellulära immunsystemet. Detta gör vi med hjälp av indirekt ELISA: http://www.elisa-antibody.com/ELISA-Introduction/ELISA-types/indirect-elisa

Det är alltså vad som för tillfället pågår i labbet:)

Igår gick jag även en sväng på stan med en kompis och hämtade ut mina nya glasögon, samt inhandlade lite saker som jag glömt när jag var hemma över midsommar;) sedan mötte vi upp de andra sommarforskarna (sofoarna) och fikade tillsammans i nån park som jag inte minns namnet på, innan vi åkte tillbaka till KI för filmkväll. Vi såg Contagion haha;)

Just det! Idag på förmiddagen blev jag och min labbpartner intervjuade av Dagens Nyheter:) Det blev en ganska lång intervju (närmare 1,5h!) och jag är väldigt nyfiken på att få läsa artikeln! Reportern visste inte riktigt när den skulle publiceras, men hon lovade att höra av sig.

Nu måste jag återgå till mina artiklar. Jag håller på att förbereda mig inför den första journal cluben.

Sov gott!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Gabriella Glowacki

Välkommen till forskarbella!

RSS 2.0